Biennale WRO na 50-lecie sztuki mediów

Pioneering Values, czyli odkrywanie wartości. Biennale WRO to pierwszy i największy w Polsce międzynarodowy przegląd sztuki mediów, prezentujący od 1989 r. dzieła tworzone współczesnymi środkami kreacji i komunikacji. W szeregu wystaw i prezentacji ukazuje różnorodne gatunki i języki sztuki współczesnej, w tym wideo art, instalacje, performansy/koncerty multimedialne, projekty interaktywne i sieciowe, a także zjawiska kultury partycypacyjnej, tzw. „social media”.

Nagroda WRO wynosi 30 000 PLN, przyznawana jest także Nagroda Krytyków i Wydawców Prasy Artystycznej – dla młodych twórców oraz Nagroda Publiczności.

15. jubileuszowe Biennale WRO 2013 PIONEERING VALUES, przygotowywane w kontekście 50-lecia sztuki elektronicznej, podejmuje kwestię jakości artystycznych i kulturowych powstałych i ciągle powstających na gruncie sztuki nowych mediów.

Biennale przedstawia dzieła renomowanych, jak i młodych, niejednokrotnie debiutujących artystów polskich i zagranicznych, zapraszanych lub zgłaszających swe najnowsze projekty powstałe w okresie ostatnich 2 lat.

Prócz prezentacji najnowszych dzieł wybranych spośród ponad 1500 zgłoszeń napływających na Biennale z całego świata, zaplanowane zostały retrospektywy wybitnych pionierów sztuki mediów, którzy kształtowali język wypowiedzi artystycznej wykorzystującej nowe technologie. W 5 filmowych retrospektywach zostanie przedstawiona twórczość mistrzów gatunku, jakimi stali się Steina i Woody Vasulka, słynni, działający od lat 60. eksperymentatorzy w dziedzinie dźwięku, światła i obrazu, założyciele słynnej nowojorskiej galerii The Kitchen. Kolejna retrospektywa to wybór filmów eksperymentalnych VALIE EXPORT przygotowany specjalnie dla WRO, w nowej aranżacji zaprezentowana też zostanie instalacja Chopinpiano Roberta Cahena.

Wydarzeniem będzie premiera europejska filmu Breaking the Frame kanadyjskiej autorki Marielli Nitosławskiej o Carolee Schneemann, pionierce performansu i body artu, która zredefiniowała podejście do sztuki w obrębie tematów związanych z płcią, ciałem i seksualnością.

W retrospektywach filmowych zobaczymy jugosłowiańskie filmy eksperymentalne Tune in Screening: Psychedelic Moving Images from Socialist Yugoslavia 1966-1976, których program przygotował Branko Franceschi (w tym roku ponownie kurator chorwackiego pawilonu na Biennale w Wenecji) oraz filmy i wideo ze słynnej kolekcji Arteast 2000+ przygotowane przez Moderna Galerija (Museum of Modern Art, Lublana). W kinowych prezentacjach w DCF również Kino dla Ucha – Cinema for the Ear, projekt amerykańskiej grupy ((audience)) oraz przygotowany specjalnie dla WRO przez austriacki sixpackfilm nowy międzynarodowy program filmów eksperymentalnych i prac wideo nagradzanych w ostatnich dwóch latach.

Na WRO 2013 premiery będą miały: najnowsze przedsięwzięcie Fragmented Media laureatów WRO 2011 – grupy incite/ – i robotyczna opera Hermes Karla Heinza Jerona z Niemiec, której libretto, oparte na zasłyszanych w środkach transportu publicznego fragmentach rozmów telefonicznych, wykonywane jest przez roboty, a także nowatorskie przedsięwzięcia Pendulum Choir szwajcarskiej grupy Cod.Act – chóralny koncert odbywający się na ruchomej pneumatycznej platformie, instalacja Vinyl Rally Lucasa Abeli z Australii (wyścigi gokartów na płytach gramofonowych), performans artystki audiowizualnej, autorki instalacji i realizacji wideo Cécile Babiole z Paryża, a także interaktywne działanie Touchy Erica Siu z Tokio, którego elektroniczne urządzenie zastępujące wzrok umożliwi mu widzenie w interakcji z publicznością.

Do zagadnień percepcji odnosi się również skonstruowane przez Adama Montadona dla Neila Harbissona z Hiszpanii urządzenie o nazwie eyeborg, umożliwiające słyszenie barw. Achromatom – osobom nie rozpoznającym kolorów pozwala na ich rozróżnianie dzięki przełożeniu barwy na dźwięk. Harbissonowi, który sam jest achromatą słuchawki zastępuje wszczepiony do mózgu chip emitujący barwy przetworzone na dźwięki. Harbisson został oficjalnie uznany przez władze Wielkiej Brytanii cyborgiem, dzięki czemu na zdjęciu w dowodzie osobistym widnieje z kamerą zamontowaną nad czołem.

Wśród dzieł ekranowych – realizacja Rabiha Mroué , głośna, wybitna praca The Pixelated Revolution, zawierająca materiał wideo nagrany telefonami komórkowymi przez mieszkańców Syrii w czasie rewolucji. W nagraniach tych widać cywili, mierzących swoimi aparatami w uzbrojonych snajperów; świadków, zdających w sieci relację z tego, co widzą.

Wśród projektów polskich zwraca uwagę instalacja site specific Miraż Kamy Sokolnickiej czy Chansons de geste Karoliny Freino.

Wydarzeniem jest wystawa nowych prac Mirosława Bałki, przygotowana specjalnie dla Centrum Sztuki WRO.

Dzieci i młodzi widzowie zostaną zaproszeni do uczestnictwa w programie wystaw, warsztatów i projekcji Małego WRO.

3 konferencje WRO

W ramach Biennale odbędzie się szereg wystąpień artystów, krytyków i teoretyków sztuki, wśród wybitnych postaci konferencji głównej Pioneering Values pojawią się Kristine Stiles, Michał Paweł Markowski, Skip Blumberg, Michael Scroggins.

Kolejną serię wystąpień stanowi kulminacja projektu Artist Talk – unijnego przedsięwzięcia realizowanego – wspólnie przez WRO, Museum of Transitory Art z Lublany oraz Centrum CIANT z Pragi. Z kolei na ASP będzie miała miejsce sesja międzynarodowych specjalistów w ramach unijnego projektu DCA – Digitising Contemporary Art, realizowanego przez WRO w dziedzinie digitalizacji sztuki współczesnej i jej udostępniania poprzez portal Europeana.

W podsumowaniu Biennale najciekawsze prace oraz dokumentacja wystaw i projektów multimedialnych zostanie zaprezentowana w cyklu WRO on Tour w ośrodkach polskich i zagranicznych.

Dyrektor artystyczny Biennale: Piotr Krajewski
Główny organizator: Fundacja WRO Centrum Sztuki Mediów

WRO Art Center MKiDN Wrocław  
Na niniejszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej.