Performance
affective cinema (2012)
Performance

Michał Brzeziński (PL)
  prev     next  
  Lista prac 

Cleave Backster prowadził badania nad świadomością roślin, które rozciągał także na świadomość bakterii. Tworzono wtedy także eksperymenty, które ukazywały jak woda przekształcając się w lód odzwierciedla ludzkie emocje, które w nią zostały „włożone” poprzez opisanie etykietek na pojemnikach. Fascynuje mnie badanie granic między materią ożywioną i nieożywioną. Poszukiwanie świadomości w kamieniach i kryształach. Ten performance ukazuje działanie kinematograficznego instrumentu który tworzy audiowizualny spektakl, czy koncert na podstawie informacji przesyłanych między moim nasieniem, które miesza się z drobnoustrojami mieszkającymi w lokalnym zbiorniku wodnym, a kwiatem i moim ciałem. Do tego wszystkiego dochodzi aktywność głosowa, która uspójnia ten język na płaszczyźnie współpracy technologii i materii ożywionej. Mikroskop USB generuje informacje o ruchu wewnątrz obszaru widzenia i te cyfry będą wstrzykiwane do komputera i przekształcane na obraz i dźwięk. Pole elektryczne rośliny będzie mierzone przez analogowo—cyfrowy przetwornik w laptopie i te odczyty także zostaną dołączone do czynników spektaklu, a więc one także będą przekształcały się w dźwięki. Oba impulsy będą wykorzystywane do sterowania wybranymi funkcjami obrazu, jak na przykład efekty. Na scenie performer dołączy jego ludzki głos, który przekształci pole elektromagnetyczne pod mikroskopem i umożliwi taniec, ruchy mikrobów słyszących to samo, co słyszy uczestnik spektaklu. Drobnoustroje będą więc widownią i performerami — tylko czy będą sobie z tego zdawały sprawę? Czy przez ten krótki czas powstanie jakiś rodzaj świadomości własnych działań? Oczywiście mikroorganizmy będą mogły poczuć tę samą muzykę także poprzez dźwięk — drgania powietrza będą powodował drgania wody, w której będą zanurzone. Muzyka stanie się uniwersalnym językiem komunikacji między afektami rozmaitych gatunków. Komunikacja pomiędzy tak różnymi formami życia, jak ludzie, rośliny i na przykład ameba.

www.michalbrzezinski.org/

Michał Brzeziński (ur. 1975 w Paczkowie) — artysta i teoretyk mediów, łączący w swoich działaniach biologiczną materię z systemami informatycznymi, futurolog kulturoznawca. W latach 2000—2010 jego twórczość wideo o silnym podłożu konceptualnym i teoretycznym rozszerzyła się na kategorię metamediów. Odwołując się do konceptualizmu i medialności sztuki, sformułował wynikającą z teorii sztuki jako komunikatu strategię Fake Art. W latach 1997—2003 studiował filmoznawstwo przy Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ. Założyciel Galerii NT (2010), która skoncentrowana była na problematyce ART&SCIENCE, łącząc typowe działania Media Labu z formą BIO DIY i strukturami Politechniki Łódzkiej. Opiekun międzynarodowego IN OUT FESTIVAL, w latach 2008—10 prowadził cykl Parakino w CSW Łaźnia w Gdańsku. Pokazy jego prac oraz wystawy indywidualne można było zobaczyć w galeriach takich jak: Bunkier Sztuki w Krakowie, Arsenał w Białymstoku, CSW Łaźnia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Manhattan w Łodzi, Fot Art Los Angeles Center For Digital Art, Museum of Bat Yam, BWA w Kielcach, BWA w Sanoku, Galeria Platan w Budapeszcie, Orensanz Museum w Nowym Jorku, Humboldt w Berlinie, FEST I NOVA w Gruzji, Kino Siska (Video In Progress—Lublana). Kurator współpracujący z galeriami takimi jak: Muzeum Sztuki w Łodzi oraz Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku. Uczestniczył w wielu i festiwalach, w tym w dwóch niezależnych prezentacjach na Łódź Biennale (2006) zarówno jako artysta, jak i kurator, a także w głównej wystawie Biennale Fotografii w Poznaniu (2008), festiwalu INSPIRACJE (2008) oraz PRZECIĄG (2009). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na 2008 rok.

WRO Art Center MKiDN Wrocław  
Na niniejszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej.