Video
Body Collage (1967)
Video , 03:57

Carolee Schneemann (USA)

Praca pokazywana w ramach WRO 2013 on Tour

  prev     next  
  Lista prac 

W Body Collage Schneemann maluje swoje ciało klejem do tapet i melasą, a następnie biegnie, skacze, upada i toczy się przez strzępy papieru do drukarki, tworząc cielesny kolaż. „Moim zamiarem nie było zrobić kolażu z ciała (jako obiektu), ale odegrać ruch tak, aby jego obraz był dynamiczny, nie określony z góry, czy upozorowany”, pisze Schneemann. (Zdjęcia: Gideon Bachmann)

Carolee Schneemann (urodzona 1939 w Filadelfii), pionierka performansu, body artu i kina awangardowego, amerykańska artystka multidyscyplinarna. Zredefiniowała podejście do sztuki (zwłaszcza w obrębie tematów związanych z płciowością/gender, ciałem i seksualnością). Konsekwentnie podważając pojęcia tożsamości seksualnej i płci w dziedzinie malarstwa, rzeźby, instalacji, sztuki wideo oraz — co najważniejsze w jej przypadku — perfomansu (Meat Joy, 1964; Interior Scroll, 1975), wyznaczyła nowe granice, obalając tabu, przed którymi stawały kobiety-artystki w latach 60. i 70. XX wieku.

W czasie gdy w Polsce czynione są pierwsze nieśmiałe przymiarki aktywizacji ruchu kobiecego w sztuce (wystawa Trzy kobiety zorganizowana w Poznaniu przez Izabelę Gustowską w 1978 roku i wystawa czterech artystek feministycznych — w tym Carolee Schneemann — we Wrocławiu, w galerii Jatki, zorganizowana przez Natalię LL, też w 1978 roku), Schneemann od dekady działa już na tym polu. W 1964 roku pokrywa swoje ciało surowym mięsem, rybami, kurczakami, kiełbasami, farbą, plastikiem i innymi nie—artystycznymi materiałami, tworząc z niego „visual territory” (słynna akcja Meat Joy). Ciało wraz z psychiką i intelektem zostaje użyte jako materiał do performance. Innym klasycznym przykładem użycia seksualności kobiecego ciała staje się Interior Scroll (1975). Jego elementem było wyciąganie przez artystkę długiego zwoju ze swojej waginy, z którego odczytywała tekst będący typową męską krytyką — narzekaniem na tak zwaną „sztukę kobiecą” czy „kobiecość sztuki”.

Twórczość Carolee Schneemann charakteryzuje głęboka analiza zastałych tradycji wizualnych, przyjemność czerpana z opresywnych tabu, relacyjność ciała jednostki względem dynamiki gorsetu społecznego. Wiodącym tematem jej prac — jak sama grupuje swoje dzieła — są: koty, erotyka, ruch, marzenia/sny, wojna.

Absolwentka Bard College i Uniwersytetu Illinois, ma tytuł doktora nauk artystycznych Maine College of Art, Portland.

Jej malarstwo, fotografia, performance i instalacja pokazywane były m. in. w Los Angeles Museum of Contemporary Art, Whitney Museum of American Art i Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Filmy i retrospektywy wideo wyświetlane były m. in. w Centre Georges Pompidou w Paryżu, nowojorskiej MoMie, National Film Theatre w Londynie, San Francisco Cinematheque, Anthology Film Archives w Nowym Jorku.

Wykładała m. in. w New York University, California Institute of the Arts, Bard College, the School of the Art Institute of Chicago.

Stypendystka Pollock-Krasner Foundation (1997, 1998), Gottlieb Foundation, Guggenheim Fellowship (1993) oraz National Endowment for the Arts Fellowship. Rezydentka Art Pace International Artist Residency, San Antonio, Texas (1999). Laureatka President’s Award (Bard College, 2012) i Ono Lennon Courage Awards (2012). W 2000 roku otrzymała nagrodę za całokształt twórczości przyznawaną przez College Art Association.

Autorka wielu/licznych/rozlicznych publikacji, w tym książek: Cezanne, She Was A Great Painter (1976), Early and Recent Work (1983), More Than Meat Joy: Perfomance Works and Selected Writings (1979, 1997), Imagining Her Erotics: Essays Interviews Projects (2002). W 2010 roku ukazał się wybór jej listów Correspondence Course: An Epistolary History of Carolee Schneemann pióra Kristine Stiles.

Od ponad pięciu dekad przekracza kolejne granice i inspiruje kolejne pokolenia artystów. Na tegorocznym Biennale WRO 2013 będzie miał swoją europejską premierę pierwszy pełnometrażowy dokument o artystce, pt. Breaking the Frame, kanadyjskiej reżyserki Marielle Nitoslawskiej.

WRO Art Center MKiDN Wrocław  
Na niniejszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej.