Performance
Cassette Memories (2005)
Performance

Aki Onda (USA / JP)
  prev     next  
  Lista prac 

For more than two decades, I have been using the cassette Walkman for making field recordings which I keep as a sound diary. I consider these recordings to be personal memories, and not just sounds. I stage a performance by physically manipulating Walkmans by hand, re-collecting and re-constructing concrete sounds. What emerges from my sound memories is a sonic collage of ritualistic tape music. I call this project „Cassette Memories.” By documenting fragments of sound from my personal life, something is revealed in the accumulation. The meanings of the original events are stripped of their significance, exposing the essence of memory. I realize “Cassette Memories” as a site-specific performance. I have found from past experience that my music is the strongest when I perform in a space which has its own memories–at a historic building, abandoned factory, old theater, even a street corner. It’s a strange ritual. I am trying to both extract and abstract the essence of memory by playing my own field recordings, so to speak my personal memories, at a location that is saturated with its own memories. The result is invisible but one can feel live memories awaking sleeping memories.

Aki Onda (ur. 1967 w Nara, Japonia) — muzyk elektroniczny, kompozytor, producent, fotograf. Artysta wizualny. Samouk.

Szczególnie znany ze swych Cassette Memories, projektu, na które składają się dźwiękowe pamiętniki w formie field—recordings, nagrywanych przez Ondę przy pomocy Walkmana przez ponad dwie dekady.

Cassette Memories  Performans site—specific. Aki Onda od ponad dwóch dekad realizuje przy pomocy Walkmana zapisy polowe, które przechowuje w formie dźwiękowych pamiętników. Pamiętniki te układają się nie tylko w dźwięki, ale w swoiste osobiste wspomnienia. Podczas performance’u artysta manipulując fizycznie Walkmanami i flirtując z elektroniką, rozbiera i rekonstruuje poszczególne dźwięki. W rezultacie powstaje dźwiękowy kolaż z muzyką zapisaną na taśmach w tle.

Dokumentując fragmenty wspomnień przy pomocy dźwięków, znaczenia pierwotnych wydarzeń zostają pozbawione swej doniosłości, eksponując istotę pamięci. Efekt jest niewidoczny, ale można poczuć, jak odżywające przy muzyce wspomnienia budzą do życia te jeszcze śpiące.

Występował m. in. w The Kitchen, P.S.1 MOMA (Nowy Jork), Time—Based Art Festival (Portland), Images Fetival (Toronto), Cut & Splice, BBC3, ICA (Londyn), Louvre Museum, Palais de Tokyo, Fondation Cartier (Paryż), Argos, Bozar, Weils (Bruksela), International Film Festival Rotterdam (Rotterdam), Impakt Festival (Utrecht), La Cas Encendida, Caixa Forum (Madryd), Serralves Foundation (Porto), Netmage (Bolonia), Nam June Paik Art Center (Seul).

Współpracował z artystami, takimi jak: Michael Snow, Ken Jacobs, Paul Clipson, Alan Licht, Loren Connors, MV Carbon, Akio Suzuki, Noël Akchoté, Jean—François Pauvros, Jac Berrocal, Lionel Marchetti, Linda Sharrock, Blixa Barged.

Autor krytycznych artykułów i recenzji do Japońskich magazynów Improvised Music from JapanStudio Voice.

Pracuje także jako niezależny kurator.

Mieszka w Nowym Jorku.

WRO Art Center MKiDN Wrocław  
Na niniejszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej.