Performance
Pendulum Choir (2011)
Performance

Cod.Act – André + Michel Décosterd (CH)
  prev     next  
  Lista prac 

Pendulum Choir  Koncert—performance na 9 głosów a capella i 18 hydraulicznych dźwigni

Bracia André i Michel Décosterd, od 1997 roku tworzący grupę Cod.Act, są autorami interaktywnych instalacji dźwiękowych, obiektów i rzeźb kinetycznych, które często koncentrują się na interakcji między przestrzenią, dźwiękiem i ruchem. Ich najnowsza praca Pendulum Choir — wyróżniona w grudniu 2012 nagrodą Grand Prize na Japan Media Arts Festival i prezentowana w Tokio w lutym 2013, jest jednocześnie instalacją, peformansem i utworem muzycznym, w którym technologiczna, mechaniczna konstrukcja w widoczny sposób przenika warstwę dźwiękową, jak i ciała wykonawców — chórzystów, ustawionych na uchylnych platformach. W ten sposób powstaje ruchome ‚ciało’ dźwiękowe, którego akustyczne parametry determinowane są przez parametry poruszającej śpiewakami maszynerii. Ciała i głosy wykonawców współgrają z siłą ciążenia lub istnieją wbrew niej, harmonijnie falują, albo delikatnie ocierają się o siebie, zniewolone mechaniczną uprzężą, przytwierdzone do ciężkiej hydraulicznej konstrukcji. Tematem składającej się z dziewięciu części kompozycji jest oddech. Utwór składa się z dźwięków abstrakcyjnych, lirycznych, repetytywnych, poszczególne jego części zajmują się specyficznym znaczeniem oddechu, nawiązując do antycznej mitologii.

Michel Décosterd (ur. 1969 w Le Locle, Szwajcaria) — absolwent Engineering School of Biel (1994). Pracował jako architekt w Berlinie i Weimarze (1994—96). W 1997 roku wraz z bratem André założył Cod.Art, grupę działającą na pograniczu sztuk plastycznych i architektury.

Łączą wiedzę/know-how z zainteresowaniami. Tworzą performance, interaktywne instalacje, rzeźby dźwiękowe i kinetyczne obiekty, skupiające się na dźwięku, ruchu i ich możliwych interakcjach.

Zdobyli wiele prestiżowych nagród i nominacji, m. in. honorowe wyróżnienie na Premio Transitio_MX 04 w Meksyku (2011), Grand Prize 14. Japan Media Arts Festival w Tokio (2010), CYNEART (Drezno, 2010), Ars Electronica Award (Linz 2010), nagrodę Neuchâtel Cantonal Bank, (Neuchâtel, 2009), International Media Art Award ufundowaną przez telewizję ARTE, Süddeutsche Rundfunk (ZKM Karlsruhe, 2004).

Nicolas Farine (urodzony w Montfaucon) — szwajcarski dyrygent, pianista i trębacz. W wieku 19 lat uzyskał dyplom w klasie pianina i trąbki Konserwatorium Muzycznego w Neuchâtel. Absolwent Uniwersytetu w Montrealu. Doktor nauk muzycznych (klasa Marca Duranda).

Umiejętności pianistyczne doskonalił w USA, Kanadzie i Austrii w klasach takich mistrzów, jak: Leon Fischer, André Laplante, Marek Yablonsky Venislav Yankoff. Lekcje dyrygentury pobierał u Otto-Wernera Müllera (Juilliard School), Salvadora Mas Conde (Musikakademie Vienna) i Charlesa Brucka (Pierre Monteux School, USA).

Występował w Kanadzie, Ameryce Południowej, Anglii, Francji, Austrii i Ukrainie. Jest założycielem Jeune Opéra Compagnie, której przewodzi wraz z François Cattinem. Wspólnie powołali do życia 16-osobowy chór „Les Voix”.

Pendulum Choir

Koncepcja i kompozycja: Cod.Act. Michel Décosterd, André Décosterd

Wykonanie: Jeune Opéra Compagnie — Les Voix

Prowadzenie: Nicolas Farine

Tenory: Wolfgang Behrenz, Alain Bertschy, Michel Mülhauser

Barytony: Davide Autieri, Sacha Michon, Christophe Gindraux

Basy: Francesco Biamonte, Michael Kreis, Christophe Mironneau

Współpraca techniczna: Jacques Décosterd, François Bommottet

WRO Art Center MKiDN Wrocław  
Na niniejszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej.