Other
Digitising Contemporary Art — Konferencja


  prev     next  
  Lista prac 

Digitalizacja sztuki współczesnej

konferencja

10 maja 2013, 11:30 — 14:30

Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu
budynek przy ul. Traugutta 19/21; audytorium 410, IV piętro

Przegląd aktualnych zagadnień dotyczących digitalizacji dzieł sztuki współczesnej. Kontekstem dla wystąpień ekspertów jest specyfika prezentowanych archiwów i kolekcji sztuki, jak i doświadczenia wynikające z realizacji projektu digitalizacji i udostępnienia blisko 30 tysięcy współczesnych dzieł ze zbiorów 21 europejskich galerii, centrów sztuki i muzeów (DCA).

Konferencja Digitalizacja sztuki współczesnej podczas 15. edycji Biennale Sztuki Mediów WRO 2013 Pioneering Values jest jednocześnie częścią cyklu wykładów gościnnych prowadzonego przez Katedrę Mediacji Sztuki na wrocławskiej ASP.

Język obrad: angielski; tłumaczenia tekstów wystąpień w materiałach konferencyjnych.

Wstęp bezpłatny. Rezerwacja bezpłatnych karnetów umożliwiających wstęp na pozostałe wydarzenia Biennale WRO 2013 na stronie: www.wrocenter.pl/biennale-wro/wro-2013-rejestracja.

dca-project.eu

Program konferencji:

prowadzenie: Bartek Korzeniowski

11:30 powitanie
Anita Wincencjusz—Patyna, ASP Wrocław

11:35—11:55 Kolekcja WRO: aktywna archiwizacja:
Agnieszka Kubicka—Dzieduszycka, Bartek Korzeniowski, Centrum Sztuki WRO, Wrocław

12:00—12:20 Od konserwacji sztuki mediów do sieciowej bazy dziedzictwa europejskiej kultury
Rony Vissers, projekt DCA / PACKED, Bruksela

12:25—12:50 Dokumentacja i archiwizacja: zbiory Muzeum ASP we Wrocławiu
Krzysztof Pachurka, Muzeum ASP Wrocław

przerwa na kawę: 12:50—13:10

13:15—13:35 Po co nam archiwizacja? Kilka refleksji o projekcie DCA
Baruch Gottlieb, transmediale, Berlin

13:40—14:05 Wprowadź raz, korzystaj wielokrotnie
Wiel Seuskens, LIMA, Amsterdam

14:05—14:30
Pytania i odpowiedzi, uwagi końcowe

Baruch Gottlieb — artysta i badacz. Zanim rozpoczął pracę w archiwum festiwalu  transmediale, w ramach którego wraz z Ruth Kemper prowadzi projekt DCA, zajmował się archiwizacją kolekcji wideo w Archiwum Viléma Flussera. Doświadczenie w dziedzinie realizacji filmów wpłynęło na jego praktykę, która koncentruje się na zautomatyzowanych modelach semantycznych oraz performansie. W latach 2005—2008 wykładał sztukę mediów na Yonsei University Graduate School of Communication and Arts w Seulu (Korea). Obecnie jest  współpracującym badaczem w Centrum Sztuki i Technologii Mediów ZKM w Karlsruhe oraz wykładowcą filozofii mediów na UdK w Berlinie.

Bartek Korzeniowski — ukończył Uniwersytet w Glasgow, obecnie jest doktorantem w ramach wspólnego programu realizowanego przez Uniwersytet w Lancaster oraz Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Zajmuje się nowymi mediami, a w szczególności interakcją człowiek-komputer, a także relacją obrazu i tekstu. Do zespołu WRO dołączył w 2011 roku, gdy podczas Biennale WRO 2011 zajmował się konfiguracją i programowaniem instalacji interaktywnych. Obecnie opiekuje się archiwum WRO, prowadząc badania źródłowych materiałów audiowizualnych, opracowując metadane i zajmując się sieciowym udostępnianiem kolekcji WRO w ramach projektu DCA i platformy video.wrocenter.pl. Od 2012 roku wykłada archiwizację i digitalizację sztuki współczesnej na ASP we Wrocławiu.

Agnieszka Kubicka—Dzieduszycka — kuratorka i producent wydarzeń kulturalnych i artystycznych oraz audycji telewizyjnych poświęconych sztuce mediów. Ukończyła Filologię Germańską na UWr, studiowała również na Philipps Univiersität w Marburgu (Niemcy). Od 1994 roku stale współpracuje z Fundacją WRO przy realizacji większości jej projektów wystawienniczych, edukacyjnych i upowszechnieniowych, w tym kolejnych dziesięciu edycji Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO. Członkini Rady Artystycznej Dolnośląskiej Zachęty i międzynarodowych gremiów jurorskich; od 2011 roku wykłada na ASP we Wrocławiu.

Marcin Mierzicki — absolwent Wydziału Malarstwa i Rzeźby ASP we Wrocławiu (dyplom z malarstwa 2001 r.). Od 2003 roku pracuje w Muzeum ASP, angażując się w projekt opracowania i upowszechniania zbiorów związanych z uczelnią. Od 2010 roku prowadzi zajęcia ze studentami Mediacji Sztuki. Zajmuje się malarstwem i wideo, tworzy instalacje i obiekty z wykorzystaniem dźwięku. Jego prace są oparte na działaniach w procesie, a ich struktura prowokuje interaktywność. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w 2006 i 2011).

Anita Wincencjusz—Patyna — historyk sztuki, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce  Uniwersytetu Wrocławskiego (2007), kierownik Zakładu Historii Sztuki, Filozofii i Sportu, pracuje jako adiunkt na ASP Wrocław. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się historią ilustracji i sztuką użytkową XX i XXI wieku. Jest autorką publikacji „Stacja Ilustracja” o polskiej ilustracji książkowej lat 1950—1980. Stypendystka Trinity Room Hub w Trinity College w Dublinie (2011).

Krzysztof Pachurka — absolwent Wydziału Edukacji Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Od 2010 roku kierownik Muzeum Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Pomysłodawca projektu opracowania i upowszechniania informacji o dziedzictwie artystycznym studentów, absolwentów i wykładowców wrocławskiej ASP, którego realizację obecnie koordynuje.

Wiel Seuskens — studiował Technologię Obrazu i Mediów w Hogeschool voor de Kunsten w Utrechcie. Pracował w różnych przedsiębiorstwach internetowych, specjalizując się w zagadnieniach sieciowej transmisji treści audiowizualnych, a także jako instruktor grafiki komputerowej w macierzystej uczelni. Przez ostatnie dziesięć lat był odpowiedzialny za dział IT i codzienne funkcjonowanie Artlabu w Niderlandzkim Instytucie Sztuki Mediów. Obecnie prowadzi własną firmę, która specjalizuje się w aplikacjach internetowych i rozwiązaniach programistycznych oraz pracuje dla LIMA, holenderskiego narodowego centrum archiwizacji, kolekcjonowania, konserwacji i dystrybucji sztuki mediów, gdzie zajmuje się wszystkimi digitalizacyjnymi aspektami konserwacji sztuki mediów.

Rony Vissers — ukończył studia z zakresu informatyki i nauk bibliotecznych, bibliotekoznawstwa i dokumentacji oraz nauk o komunikacji. Jest koordynatorem w PACKED (Platforma Archiwizacji i Przechowywania Sztuki Audiowizualnej), gdzie kieruje międzynarodowym projektem badawczym dotyczącym zagadnień konserwacji technicznych urządzeń odtwarzajacych i ekspozycyjnych w kontekście sztuki audiowizualnej. Wcześniej pracował jako twórca, producent i dystrybutor różnorodnych projektów w dziedzinie sztuki mediów oraz był kuratorem filmu, wideo i muzyki w centrum sztuki STUK w Leuven. Jako menadżer audiowizualnej kolekcji w centrum sztuki i mediów argos w Brukseli koordynował aktywności argos w unijnym projekcie GAMA (Gateway to Archives of Media Art), internetowego archiwum sztuki mediów. W latach 2011—2013 Rony koordynował projekt digitalizacji sztuki współczesnej DCA.

Ewa Zarzycka — w 1978 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkolę Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie ASP Wrocław). Z uczelnią związana od 2008 roku, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu sztuki performance w Katedrze Mediacji Sztuki. Sztuką performance zajmuje się od 1980 roku, należy do nielicznych twórców uprawiających tzw. performanse mówione, tworzy również rysunki, obiekty i instalacje artystyczne. Obszar jej aktywności obejmuje ponadto film autorski, wideo-performance, dokumentacje. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, festiwalach sztuki, sympozjach w kraju i za granicą. Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2006 roku.

WRO Art Center MKiDN Wrocław  
Na niniejszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej.