Installation
Black Garden (2013)
Pierścienie Saturna   
Installation

Aleksander Janicki (PL) & Sound Face /MariAnna Janicka/ (PL)
  prev     next  
  Lista prac 
Black Garden (interaktywna instalacja site—specific, 2013) Interaktywna przestrzeń sensoryczna, oddziałująca na zmysł wzroku, zapachu i słuchu to swego rodzaju instrument muzyczny. Pomieszczenie, w którym eksponowana jest praca, konfrontuje pałacową, zdestruowaną salę ze ścianą bluszczu. Realistyczna imitacja rośliny w kolorze czarnym, pokrywająca ścianę zabytkowego pomieszczenia, pogłębia wrażenie opuszczonego miejsca, pustostanu.
Pojawienie się widza w okolicy instalacji uruchamia dźwięk i zapach za pomocą czujnika ruchu (kinect/). Ruch widza—uczestnika generuje losowo zestaw specjalnie skomponowanych, elektronicznych dźwięków, przypominających odgłosy typowe dla ogrodu: owady, ptaki, zwierzęta, ale i dźwięki industrialne. Losowo wybrane próbki tworzą przestrzenną, wielokanałową kompozycje zawsze o niepowtarzalnej ‚linii melodycznej’ w sumie tworzącej cyber— lub post—naturalny świat. Efektom dźwiękowym towarzyszy spreparowany zapach.Projekt odnosi się z jednej strony do historii miejsca, z drugiej to opowieść futurystyczna, odnosząca się do niejednoznacznego znaczenia słowa: natura. Ulotne, niepokojące sztuczne „teraz”, złożone z obrazu dźwięku i zapachu, buduje sensoryczną pamięć miejsca.
Produkcja: Studio ART. V
Współpraca:
MOCAK
WRO Art Center
AYA FOUND

Aleksander Janicki — absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Jest twórcą licznych instalacji multimedialnych (inter i semi—aktywnych), prezentowanych w przestrzeni publicznej. Jest autorem artystycznych akcji i działań parateatralnych w Polsce i zagranicą np. „Visitor” z serii Re—Produkcje, prezentowaną niezależnie w Muenster, Kassel, Wenecji oraz na Art Forum w Berlinie, Krakowie, Warszawie, Frankfurcie nad Menem, St. Petersburgu i w Norymberdze. Wystawa „TRANSmisje” była pierwszą wystawą symultaniczną (ekspozycja w trzech miejscach ekspozycyjnych w CSiTJ Manghha — oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie, Starmach Gallery i Galerii Zderzak). Jego semi—aktywna instalacja Echo prezentowana była na Expo w Japonii (2005).
W ramach Międzynarodowego Festiwalu Mediów WRO oraz Międzynarodowego Festiwalu Sztuka Ulicy w Warszawie zrealizował multimedialne akcje: Przyst@nek — Tram Stop, Bus Stop.
Na zaproszenie Krystyny Zachwatowicz i Andrzeja Wajdy zaprojektował multimedialną wystawę dotyczącą historii PRL —SocLand w Nowej Hucie (2001) oraz wystawę z okazji wizyty Cesarza Japonii w Krakowie — Hiroshige multimedialnie CSiTJ Manggha (2002).
Brał udział w międzynarodowych prezentacjach sztuki polskiej między innymi: Young Art from Kraków — Museum Junge Kunst (Frankfurt  Am Oder 2000), Visual art—simple life—video and media art from Poland (Oldenburg 2000), Dni Polski w Austrii (Wiedeń 2003), Blaue Nacht w Niemczech (Norymberga 2004) , Nowa Polska (Une saison Polonaise en France 2004), Expo (Japonia 2005), Odyssey Media Art. And Performance Festival (Bałakława, Ukrainia 2006).
Jest twórcą scenografii z użyciem instalacji multimedialnych i obrazów do muzyki współczesnej takich kompozytorów jak np. Krzysztof Knittel, Hanna Kulenty, Tadeusz Wielecki, Maja Radkje które prezentowane były na festiwalach Musica Polonica Nova (2007, 2008), Audio Art., Warszawskiej Jesieni (2008), czy AD LIBITUM w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (2012).
Zajmuje się też realizacją filmów często będących elementem scenografii.
Jest autorem  filmów eksperymentalnych między innymi na Festiwal Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu na wystawę „Has—nieosiągalne” (2010), promocyjnych np.  „Manggha” (2011) którego premiera miała miejsce w Paryżu czy projekcji interaktywnych np. „Haiku” (2011) na Międzynarodowy Festiwal Audio Art. (2011). Obecnie realizuje pionierski projekt meta-filmu internetowego opartego na strukturze filmu Dziga Wiertowa  „Człowiek z Kamerą”  z roku 1929.

Ostatnio prezentowane prace: „Powrót Odyssa” — karaoke w ramach „Ok.! Wyspiański” w Muzeum  Narodowym  w Krakowie i Bunkrze Sztuki, (2008);  „Plaża” (site—specific) w Pawilonie Wyspiańskiego, Kraków (2009);  Pole widzenia 2 / Festiwal Animacji i Nowych Mediów w CSW, Toruń (2009);  „Origami” w Muzeum Sztuki I Techniki Japońskiej Manggha, Kraków (2009); „Aura”  w ramach wystawy „Ukryta Dekada  1995—2005” w  Bunkrze Sztuki, Kraków (2009/10).

Instalacje multimedialne jego autorstw prezentowane są lub były w przestrzeni publicznej: między innymi: „Origami” przy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, „Przyst@nek” na krakowskich plantach, „Chopin Sat” na placu Nowaka Jeziorańskiego w Krakowie, „Upadły fortepian” na plantach  w Krakowie, „Haiku” przed Muzeum Narodowym w Krakowie, „Ślad” na bulwarach nad Wisłą pod Wawelem. Zajmuje się też grafiką, fotografią, wideo, projektowaniem graficznym i aranżacją przestrzeni, w tym ekspozycyjnych (między innymi: Hiroshige — Multimedialnie CsiTJ Manggha, (2002); Identity — Bunkier Sztuki w Krakowie (2005/06), Wreszcie Nowa! — Muzeum Narodowe w Krakowie (2007) , Ukryta Dekada (2009/10)). Jest pomysłodawcą i współautorem projektu multimedialnego Pawilonu Polskiego na Expo 2005 w Japonii oraz  przestrzeni DOJO Stara Wieś — Centrum Japońskich Sztuk Walki w Górach Świętokrzyskich — pierwszego na taką skalę ośrodka w Europie.

Zrealizował wiele projektów scenograficznych w teatrach a także w przestrzeni publicznej i telewizji. Od scenografii w Piwnicy Pod Baranami z licznymi realizacjami w teatrze (współpracuje m. in. z Teatrem Powszechnym w Warszawie, im. J. Słowackiego, KTO, Bagatela w Krakowie, Teatrem Nowy w Łodzi, Teatrem W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Groteska  w Krakowie, Arlekin w Łodzi) po scenografię we wszystkich spektaklach Stowarzyszenia Teatralnego Badów.

Dla teatru Powszechnego w Warszawie zrealizował scenografię z użyciem mappingu. Jest też autorem scenografii i reżyserem spektakli plenerowych gdzie również stosuje technologię mappingu oraz projekcje wielkoformatowe w tym także 3D i iluminację z użyciem laserów. Dla Województwa Małopolskiego zrealizował cykl imprez w ramach wspierania idei przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Ostatnio był autorem spektakli (reżyseria, scenografia) opartych między innymi o technologię mappingu i iluminacji laserowych z okazji otwarcia Małopolskiego Ogrodu Sztuk w Krakowie (2012) i zakończenie Międzynarodowego Festiwalu Baletowego „Scena otwarta” w Tarnowie (2012).

Zrealizował liczne projekty w dziedzinie multimediów m. in. w Pawilonie Polskim na Expo w Japonii (2005), Muzeum Miejsca w Fabryce Oskara Schindlera (2006), Pawilonie im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (2007), Ogród Sztuk w Krakowie (2008), Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki czasu” w Toruniu (2007/8). Ostatnio był konsultantem do spraw multimediów  dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Krakowie MOCAK (2009) a także Muzeum Narodowego w Krakowie (2012) i Zamku Królewskiego w Warszawie (2012).

Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych i państwowych w kraju i za granicą m. in. w Bunkrze  Sztuki,  MOCAK’u, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha a także w przestrzeni publicznej.

Obecnie projektuje multimedialną ekspozycji „Józef Czapski — ekspozycja stała” dla Muzeum Narodowego w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Mappingu, scenografię do spektaklu Bogusława Schaeferra „Rondo” oraz multimedialną ekspozycję dla Zamku Królewskiego w Warszawie.

Wybrane nagrody: Ibizografia, Hiszpania / 2001; Nagroda SARP — /oddział w Krakowie/ za najlepszy projekt roku 2005; I Ogólnopolska Nagroda SARP / 2006; Nagroda Ministra Infrastruktury I Stopnia / 2006; Contractworld Award, Hanower / 2007; Best Practice Special Award for Interactive Digital Signage in the Open Space Art. & Architecture / 2011.

Maria Anna Janicka — kompozytor (digital sound), skrzypek, twórca instalacji dźwiękowych w tym soundscape. Członek formacji HiQ oraz Orkiestry ElektroNova.
Absolwentka Goldsmith College w Londynie (Master of Arts in Studio Composition, 2010, portfolio składające się z trzech projektów: KITCHEN — Sound from the Past, instalacja dźwiękowa; Really? — Music for Performance, muzyka do spektaklu dyplomowego; Music for Image, kompozycje dźwiękowe do filmów), a także University of Brighton (Bachelor of Arts in Digital Music, 2005—2008, praca dyplomowa KaBeL — My Audio Experience / Moje Dźwiękowe Przeżycie, instalacja dźwiękowa złożona z trzech autorskich kompozycji charakteryzujących przestrzeń trzech miast: Krakowa, Brighton oraz Londynu; dźwiękowa opowieść o tożsamości).

WRO Art Center MKiDN Wrocław  
Na niniejszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej.