Program
Pioneering Values: Woody & Steina Vasulka — Retrospektywa
Pioneering Values: Woody & Steina Vasulka — Retrospective
Program

Steina & Woody Vasulka (USA)
  prev     next  
  Lista prac 
C—Trend

Woody Vasulka (USA)
Violin Power

Steina Vasulka (USA)

Program retrospektywnych projekcji pionierów sztuki mediów o ogromnym dorobku uznawanym na całym świecie, założycieli słynnej nowojorskiej galerii The Kitchen, obejmujący okres rozciągający się od lat 70. do roku 2000, zrealizowany we współpracy z Cinemathèque Québécoise.

Program retrospektywnych projekcji na WRO obejmuje okres rozciągajacy się od lat 70., zapoczątkowany autoportretem Steiny, Violin Power, do roku 2000.

W początkowym okresie twórczości, we wczesnych latach 70., Vasulkowie często używali procesora Rutt/Etra Scan, pozwalającego transformować obrazy wideo w abstrakcyjne wizualne telewizyjne formy. W drugiej fazie, w latach 80. zaczęli badać narrację i przestrzenne następstwa pracy z cyfrowym obrazem, by od lat 90. objąć swym badaniem kwestie materialności maszyn.

Vasulków zajmuje artykulacja i definiowanie języka formy specyficznego dla elektronicznego obrazu, poprzez pionierską  współpracę z inżynierami idą raczej w kierunku wynalezienia nowych urządzeń, a nie modyfikacji istniejących.

Otwarcie:

DCF / SALA Polonia — 8.05, 18:30
Art of Memory,  1987, 36:00

Program 1:

DCF / SALA Lwów — 9.05, 17:00
Violin Power, 1970, 10:00
Discs, 1970, 05:30
Distant Activities, 1972, 06:30
Vocabulary, 1973, 4:20
Home, 1973, 16:45
Golden Voyage, 1973, 14:20
C—Trend, 1974, 09:00
1—2—3—4, 1974, 04:20
Explanation, 1974, 11:45
Noisefields, 1974, 12:00
Telc, 1974, 05:10
Flux, 1977, 08:15

Program 2:

DCF / SALA Lwów — 10.05, 17:00
Orbital Obsessions, 1977, 24:30
Urban Episodes, 1980, 9:00
Cantaloup, 1980, 24:00
Artifacts, 1980, 21:30
In Search of the Castle, 1981, 09:20
Summer Salt, 1982, 19:00

Program 3:

DCF/ SALA Lwów — 11.05, 17:00
Voice Windows, 1986, 08:00
Hybrid Automata Studies, 1993, 08:45
Orka, 1997, 15:00
Brotherhood, 1999, 22:00
Installations, 2001, 30:00
Warp, 2000, 04:30

po projekcji spotkanie z autorami

Steina (właśc. Steinunn Briem Bjarnadottir, ur. 1940 w Reykjaviku, Islandia) i Woody (właśc. Bohuslav Peter Vasulka, ur. 1937 w Brnie, Czechy) Vasulka pionierzy sztuki mediów o ogromnym dorobku uznawanym na całym świecie, eksperymentatorzy w dziedzinie dźwięku, światła i obrazu, założyciele słynnej nowojorskiej galerii The Kitchen.

Spotkali się w Pradze. Ona jako skrzypaczka, studentka teorii muzyki do praskiego konserwatorium muzycznego przyjeżdża na stypendium Czechosłowackiego Ministerstwa Kultury. On — student technologii metalu i mechaniki hydraulicznej Szkoły Inżynierii Przemysłowej w Brnie (dzisiejszy Uniwersytet Techniczny), po uzyskaniu dyplomu licencjackiego jedzie na Wydział Filmowy i Teatralny Akademii Sztuk Scenicznych do Pragi. To tam — w 1960 roku — widzą się po raz pierwszy, zakochują, pobierają. W 1965 przeprowadzają sie do Nowego Jorku.

Steina pracuje jako muzyk (od 1964 roku jako członek zespołu Islandzkiej Orkiestry Symfonicznej), Woody zaczyna eksperymentować z dźwiękiem i światłem stroboskopowym. Pracuje jako montażysta projekcji wielkoekranowych. Zaczyna od filmu, by w 1969 roku przerzucić się na wideo.

W 1971 roku zakładają, wraz z Andreasem Mannikiem, The Kitchen, eksperymentalną galerię sztuki mediów. W tym samym roku organizują pierwszy festiwal wideo. Pracują z Davidem Bienstockiem nad A Special Videotape Show w Whitney Museum w Nowym Jorku.

W tych wczesnych wspólnych latach zaczynają zgłębiać naturę obrazu wideo i dźwięku. Produkują dokumenty o teatrze, tańcu, muzyce, ze szczególnym uwzględnienieniem nowojorskiej sceny undergroundowej. W 1974 roku przeprowadzają się do Buffalo, gdzie dołączają do zespołu Centre for Media Study Uniewersytetu w Nowym Jorku. W tym miejscu ich zainteresowania rozłączają się. Podczas gdy Woody zaczyna interesować się Rutt/Etra Scan Processor, Steina eksperymetuje z kamerą wideo jako niezależnym medium służącym do rejestracji obrazu (Machine Vision). W 1976 roku, najpierw z Donem MacArthurem, później Jefferyem Schrierem, Woody buduje Digital Image Articulator, urządzenie do cyfrowego zapisu obrazu.

Od roku 1980 Vasulkowie mieszkają i pracują w Santa Fe w stanie Nowy Meksyk. Steina kontynuuje pracę nad instalacją wideo i media performancem, Woody tworzy trójwymiarowe komputerowe grafiki wideo i konstrukcje z wykorzystaniem nowych mediów/technik. W 1992 roku organizują Eigenwelt der Apparate-Welt: Pioneers of Electronic Art, wystawę wczesnych narzędzi wideo (Ars Electronica, Linz/Austria). Biorą udział w programach rezydencyjnych National Center for Experiments in television (NCET), KQED w San Francisco i WNET/Thirteen w Nowym Jorku. W 1988 roku Steina wyjeżdża do Tokio na japońsko-amerykańskie stypendium Friendship Commitee. Woody wykłada i pokazuje swoje prace w Europie Wchodniej na stypendium Soros Foundation (1993).

Ich projekty i prace badawcze współfinansowane były m. in. przez New York State Council on the Arts, Corporation for Public Service (CASP), National Endowment for the Arts (NEA), Corporation for Public Broadcasting, Guggenheim Foundation i New Mexico Arts Division. W 1992 roku otrzymali nagrodę Amerykańskiego Instytutu Filmowego (Maya Deren Award), dla niezależnych twórców filmowych i wideo. Są laureatami Siemens Media Art Prize (1995).

Steina wykładała m.in. na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, Instytucie Nowych Mediów w Staedelschule we Frankfurcie oraz College of Arts and Crafts w Reykjaviku. Woody, od 1993 roku, wykładał na Politechnice Brneńskiej.

WRO Art Center MKiDN Wrocław  
Na niniejszej stronie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, prosimy o zmianę ustawień przeglądarki internetowej.