Pełnometrażowy dokumentalny portret nowojorskiej artystki Carolee Schneeman autorstwa kanadyjskiej reżyserki Marielle Nitoslawskiej. Pionierka performansu, body-artu i kina awangardowego, Schneeman od pięciu dekad „przełamuje ramy” świata sztuki, wykorzystując różnorodne formy wyrazu i rzucając wyzwanie pojęciom takim jak feminizm, płeć, seksualność i tożsamość.
Carolee Schneemann (ur. 1939 w Filadelfii), pionierka performance’u, body artu i kina awangardowego, amerykańska artystka multidyscyplinarna. Zredefiniowała podejście do sztuki (zwłaszcza w obrębie tematów związanych z płciowością/gender, ciałem i seksualnością). Konsekwentnie podważając pojęcia tożsamości seksualnej i płci w dziedzinie malarstwa, rzeźby, instalacji, sztuki wideo oraz – co najważniejsze w jej przypadku — perfomance’u (Meat Joy, 1964; Interior Scroll, 1975), wyznaczyła nowe granice, obalając tabu, przed którymi stawały kobiety-artystki w latach 60. i 70. XX wieku.
Marielle Nitoslawska (ur. 1953 w Montrealu) — reżyserka, operatorka filmowa. Profesor Uniwersytetu Concordia w Montrealu. Dziekan Mel Hoppenheim School of Cinema Uniwersytetu Concordia w Montrealu (2009-2012).
Urodzona w Kanadzie, przez ponad dekadę mieszkała w Polsce. Absolwentka sztuk scenicznych i historii sztuki Uniwersytetu Concordia w Montrealu oraz PWSF w Łodzi, dyplom z wyróżnieniem Wydziału Operatorskiego. W latach 1978-1989, jako studentka łódzkiej Szkoły Filmowej, wraz z przyjaciółmi, artystami z Warszatu Formy Filmowej aktywnie uczestniczyła w podziemnym ruchu sztuki mediów w Łodzi. Nagrodzona Distinguished Teaching Award Wydziału Sztuk Pięknych (Concordia University, 2006). Jest szefem Possible Movements Lab, eksperymentalno-dokumentalnej grupy badawczej Hexagram Institute for Media Arts.
Autorka licznych krótko- i pełnometrażowych esejów filmowych o przełomowych ruchach i artystach, takich jak Domingo Cisneros, Szczepan Mucha, Józef Robakowski, Carolee Schneemann. Jej filmy pokazywane na licznych festiwalach.eksplorują idee stojące za pracami artystów i ich współczesne znaczenia. Wśród nich m. in. Bad Girl (2002), rewolucyjny dokument, badający explicite sposoby przedstawiania kobiecej seksualności; Sky Bones (1999, nominowany do Best Art Doc, Hot Docs) oraz Choices: An Artist From Eastern Europe Speaks Out (1987), będący częścią stałej kolekcji the National Gallery of Canada.
Współpracowała z cenionymi reżyserami. Jej dokumenty, eksperymenty i fabuły pokazywane były w muzeach i galeriach na całym świecie, w tym w the National Gallery of Canada, Musée du Québec, Goethe-Institut New York, jak również podczas Biennale WRO, Vancouver Film Festival, Hot Docs, INPUT, FIFA oraz Festival du Nouveau Cinéma.
Jej sztukę definiuje głęboko eksperymentalne zanurzenie w strukturę narracji i reprezentacji.
Jest autorką pierwszego pełnometrażowego dokumentu o Carolee Schneemann, Breaking the Frame, którego kontynentalna premiera odbędzie się podczas Biennale WRO.
Mieszka i pracuje w Montrealu.